Det kunne have været sjovt, hvis jeg allerede tilbage i 2015, da jeg startede min ændring af livstil, var begyndt med denne side også – eller som minimum havde skrevet en form for dagbog. For, når man er i gang, er det svært selv at registrere de ændringer, der sker hos sig selv. Ikke de fysiske parametre, for de kan måles – eller fotograferes. Men de mentale og de mere fluffy ændringer (velvære, træningsglæde og lign.) er langt sværere at dokumentere eller fastslå, hvornår og hvad der er sket. Men det er for mig, de mest interessante forandringer.

Det indhold, der nu ligger her på siden, er refleksioner, jeg har gjort mig lidt på bagkant af min egen udvikling. Men med mit næste skridt, har jeg mulighed for at være lidt mere “live” her på siden.

Foran venter de næste udfordringer for mig, for jeg nåede aldrig helt i mål med det af mine oprindelige mål, der var knyttet til min krop rent fysisk. Målet var “en krop, der passer til mig” – et dejligt ukonkret mål! Det er ikke blevet mere konkret, men jeg kan bedre beskrive det nu. Jeg ønsker at være en sund og stærk mor. Et mål, der ikke er begrænset til det rent fysiske, men det fysiske er en stor del af det.

Så målet er egentligt det samme, som det hele tiden har været, og som det vil være resten af mit liv i takt med at jeg bliver ældre. En fast vægt – eller en bestemt livvidde er ikke et mål, der er motiverende for mig resten af mit liv.

 

Ny hverdag – nu med baby

Da jeg gik online med siden, var jeg højgravid, og jeg nåede lige præcis at få siden klar, inden termin. Det er nu 6-7 uger siden. En velskabt, glad og krævende dreng er siden da flyttet ind på adressen. Så hvor jeg tidligere kunne træne, når jeg ville, eller bruge den tid i køkkenet, som jeg ønskede, ser det i dag lidt anderledes ud.

Vi har nu fået så meget struktur på hverdagen, at jeg (vi) er klar til at sætte andet end bleskift, lure og rengøring af flasker på programmet. Så inden længe kan vi tage hul på aktiviteter for Sigurd og for mor – både sammen og hver for sig.

Men træning 4-6 gange om ugen, som tidligere har været min hverdag, det bliver det ikke til de kommende år – hvis nogen sinde igen. Så tiden er en klar begrænsning sammenlignet med tidligere, og det skal jeg lære at arbejde med. Jeg kan ikke bare øge træningsmængden for at sætte skub på udviklingen, så i stedet må jeg sørge for at være skarp til alle mine træninger.

 

En anden krop – lidt slap i det!

Kort summeret op, så brugte jeg knap 2 år på at tabe mig 65kg og gå fra ingen træning til 5-6 træningspas om ugen. Herefter var jeg igennem fertilitetsbehandling i 1,5 år, hvor jeg løbende fik hormoner, som satte en stopper for yderligere vægttab, men hvor jeg fastholdt en træningsmængde på 4-6 træningspas om ugen, og – målt i centimeter – blev mindre. 

Så blev jeg gravid, og 9 måneder senere stod der +22kg på vægten. Hormoner de første 10 uger havde ikke gjort noget godt for vægten, og det gjorde de sidste tre varme sommeruger heller ikke. Men heldigvis er de første 14kg forsvundet af sig selv. I det meste af graviditeten kunne jeg træne 3-5 gange om ugen. Noget som forhåbentligt gør det nemmere at komme tilbage igen. De to billeder er henholdsvis fra juli 2019 og juni 2018. 

Naivt – eller bare uvidende – så troede jeg, at vægtøgningen under graviditeten, ville være den største udfordring at komme til livs efterfølgende. De hormonelle forandringer – og hele den forandring, der foregår i kroppen undervejs – havde jeg ikke medregnet. Så selvom jeg har trænet hele vejen igennem graviditeten, så må jeg bare erkende, at kroppen er blevet slap i løbet af de 9 måneder. 

Det handler derfor nu om at:

  • Komme af med de kilo og centimeter, der er for mange af på kroppen.
  • Blive stærkere så jeg kan udføre de træningsmæssige mål, jeg har og være en stærk mor.
  • Finde en ny, optimal træningsrytme – og træningsform, som kan fungere for både Sigurd og jeg. 

Jeg tror på, det er muligt at finde en rigtig god balance i hverdagen – og i mine prioriteter, så både jeg og Sigurd kan trives. Jeg er ikke bange for at indrømme, at jeg (også) kommer til at prioritere tid til mig selv, og der går ikke noget fra Sigurd af den grund. Tværtimod er jeg helt overbevist om, at det kræver, at jeg er glad og velbalanceret, hvis jeg skal være en glad og god mor.

Om et par uger er jeg forhåbentligt i gang med en form for træning – og indtil da traver jeg Amager tyndt med vognen 😊

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har du tanker eller spørgsmål?