I hverdagen skal det være nemt at spise sundt. For mig betyder det, at jeg følger nogle relativt simple retningslinjer i hverdagen.

  • Mængde og indhold i hverdagskosten er den samme hver dag
  • Det må ikke tage mere end 30min at lave aftensmad.
  • Færdige produkter er tilladt
  • Krydderier, olie og eddiker er nødvendige

 

Mængder og indhold

Morgenmad: 200g skyr med honning, mandler og tørrede bær.

Frokost: 150g proteinkilde (fisk, fugl, kød, æg), 250-300g grøntsager, olie/eddike/pesto eller lign.

Aftensmad: 150-200g proteinkilde (fisk, fugl, kød, æg), 250-350g grøntsater, olie/eddike/pesto eller lign.

Hertil burde jeg spise mellemmåltider, men det er jeg ikke så god til. Men det er nok en god idé altid at have gulerødder og blandede nødder med sig.

Jeg vejer ikke min mad. Det gjorde jeg de første 10-14 dage – herefter har det været efter fornemmelse.

 

Typisk frokost

Jeg spiser stort set altid fisk til frokost. For mig er det nemmere at få spist min fisk kold end at lave fisk om aftenen. Jeg veksler mellem forskellige slags fisk – og som regel er det tilberedt på forhånd, for at gøre det nemt for mig. Det kan være varmrøget laks, fiskefrikadeller eller tun på dåse (rørt op med hytteost og mayo).

 

Typisk aftensmad

Jeg laver stort set altid varmt mad til aften – og her er lynstegning min allerbedste ven. Det er kun meget få grøntsager, der ikke fungerer efter lynstegning og af krydderier. Her er det kun et spørgsmål om at prøve sig frem og variere grøntsagerne efter behov. Hertil en bøf, kyllingfilet, kotelet eller lign.

De dage, hvor jeg kommer sent hjem, laver jeg ikke varmt mad, her kan jeg sagtens finde på at spise 2 stykker knækbrød, en dåse makrel og 3-4 gulerødder. Måske ikke superspændende, men det mætter – og det overstiger ikke de mængder, som jeg forsøger at holde mig inden for.

 

Valg af grøntsager
  • Spis efter årstiden
  • Spis danske grøntsager
  • Spis økologisk

De tre retningslinjer vælger jeg grøntsager ud fra. Det betyder, at om efteråret og i vinteren består min kost ofte af forskellige former for kål og rodfrugter, mens det i foråret og om sommeren i langt højere grad er de lettere grøntsager.

Det er sjældent, jeg vælger frosne grøntsager – med undtagelse af fx. ærter og edermame bønner. Jeg tror såmænd, frosne grøntsager er helt fine. Men det er simpelthen så nemt at få friske grøntsager, som er skyllet, skåret og gjort klar til brug. De fleste supermarkeder har efterhånden et stort udvalg af tilberedt grønt – herunder også mange med kål, som er lige til at hælde i en skål, tilsætte en dressing (fx. granatæbleeddike, citronsagt, honning), lidt tørrede bær, granatæblekerner eller æble – og så er madpakken klar.

 

Opskrifter og inspiration

I hverdagen bruger jeg sjældent tid på af følge opskrifter, hvorimod jeg i weekenden, eller når jeg får gæster, godt kan lide at nørde opskrifter og bruge mere tid i køkkenet.

Men selvom jeg ikke bruger opskrifter i hverdagen, så søger jeg inspiration til sammensætningen af grøntsager, valg af krydderier og dressinger. Til at søge inspiration bruger jeg primært Pinterest. I er velkomne til at følge mig på Pinterest.