I efteråret 2015 startede jeg på et vægttabsforløb, som kickstartede en efterhånden længere rejse mod en sundere livsstil. Jeg ville have mere bevægelse, sundere mad og mere balance i hverdagen. Jeg var ikke ude efter hurtige resultater eller bestemte tal på vægten eller målebåndet, og af samme årsag var der heller ingen deadline for, hvornår skulle jeg være i mål. For hvornår var jeg i mål?

De forandringer i min fysiske form, et energimæssigt overskud og mindre tøjstørrelser, som jeg gradvist oplevede, var for mig langt mere relevant og mere interessant for mig at arbejde med, end et slutmål som jeg på forhånd kun kunne gisne om ville være et tilfredsstillende mål – og som tidsmæssigt først ville vente om lang tid.

Undervejs i min rejse er jeg blevet klogere på mig selv, og på hvad der er vigtigt for mig både i hverdagen og lidt mere højtravende vigtigt i livet. Den indsigt er jeg ikke sikker på, jeg ville have opnået, hvis jeg havde haft et mere fast slutmål. Jeg er faktisk ret overbevist om, at den indsigt var jeg gået glip af. Jeg havde nok tabt mig det samme – måske endda mere eller på kortere tid – men jeg havde på ingen måde haft en tilsvarende god, spændende og livsbekræftende rejse.

Den på alle måder største og vigtigste erkendelse, jeg har gjort mig undervejs, var, at jeg nærede et stort ønske om at blive mor! Selvom jeg ikke haft et konkret mål med mit vægttab, så ville jeg lyve, hvis jeg sagde, at meget af det arbejde med at skabe en stærkere, sundere krop ikke har haft det formål at blive gravid og blive mor. Jeg er nu gravid – og min termin er lige om hjørnet.

 

Er min rejse så slut nu? På ingen måde!

Der er blevet tilføjet nye drømme og flere veje, som jeg nu skal afsøge. Meget har de seneste år handlet om opnå graviditet – på at blive mor. Ingen længe vendes der op og ned på min hverdag og på mit liv. Og jeg glæder mig helt vildt! Jeg skal nu til at være mor.

Jeg ønsker på alle måder at være en stærk og sund mor med balance i hverdagen og i livet. Allerede inden jeg blev gravid, var jeg rent fysisk endnu ikke helt der, hvor jeg ville være. Så der er noget fedt på kroppen, der skal af. Form og styrke skal (genop)trænes. Fysiske øvelser, jeg havde ambitioner om at kunne, men som jeg ikke nåede inden min graviditet, som skal have en chance. Der er blevet skubbet godt og grundigt til min balance i hverdagen – og den vil uden tvivl blive udfordret mere end jeg tidligere har oplevet. Men moderskab, en stærk krop og et sundt og udviklende sind, det skal jeg arbejde med at få balance i.

 

Hvorfor skriver jeg det her?

Det gør jeg fordi, jeg i løbet af de seneste 3-4 år ofte er blevet spurgt til mit vægttab, min evne til at holde fast i træningen, til hvorfor i alverden alkohol, is og pommes fritter ikke er forbudt. Kort sagt til skabe balance i hverdagen, når en livstilsændring står højest på dagsorden. Allerede i 2018 gik jeg i gang med en hjemmeside – hvor formålet var at byde ind med min erfaring. Men teknikken drillede og tiden blev en udfordring, så den kom aldrig online.

Nu er det langt om længe lykkedes for mig at finde tiden, og få teknikken til at køre. For døren står en ny hverdag, ny erfaring jeg skal til at gøre mig – og jeg har mod på at dele ud af den.

 

Hvad kan du forvente at læse på denne side?

Jeg er ikke ekspert indenfor træning, ernæring eller vægttab, og jeg tror ikke på hokus-pokus og nemme løsninger. Så du skal ikke forvente en samling tips og tricks til, hvordan du hurtigst muligt taber 20kg og kan løbe 10km på under 1 time.

Du kan i stedet forvente at lære mere, om hvordan jeg har tabt mig, hvordan jeg har skabt en træningsglæde, og hvordan jeg har fundet en balance, som kan holde mig sund for livet. Noget som du måske kan lade dig inspirere af, hvis du står overfor nogle af de samme udfordringer, som jeg gjorde.

De blogs, der nu er at finde på siden, er en god blanding af min opskrift på sund for livet, hvor jeg beskriver, hvordan jeg har arbejdet, og så indlæg om erfaringer og tanker, jeg har gjort mig undervejs.

Noget af det, jeg inden længe vil skrive om er relateret til min graviditet. Efter et længerevarende og stabilt vægttab, så har vægt – og vægtøgning – under graviditeten været et lidt ømt punkt for mig. I hvert fald i en periode.

Træning har været en fast og uundværlig del af min hverdag gennem flere år nu. Derfor har det heller ikke på noget tidspunkt været et spørgsmål, om jeg skulle til træning efter jeg blev gravid. Men spørgsmålene har i stedet gået på, hvor ofte og hvilken form for træning. Hertil har jeg også skullet forholde mig til en krop i forandring – forandringer som jeg på ingen måde, selv har kunnet kontrollere.

Jeg håber, du har lyst til og mod på at følge med. Måske kan du lade dig inspirere af mig, og måske kan du være med til at inspirere mig. Til en start kan du læse lidt mere om mig og min tilgang til at arbejde med en livsvarende ændring. Begge dele kan du finde øverst i menulinjen.

 

 

 

 

 

Har du tanker eller spørgsmål?